Copy right by VENE Małgorzata Machniewicz

Najnowszy wpis na blogu:

25 lutego 2021
Kiedy spotykam się z Managerami zespołów, często na pytanie, co chcą szkolić u podwładnych, rozkładają bezradnie mówiąc- „Ja to właściwie nie wiem z czego zrobić szkolenie, bo mam jednego człowieka,
Rozwijaj się w okresie pandemii

Obecnie cały świat przenosi się do on-linu, czy jednak wszystkie usługi da się świadczyć tą drogą?

 

Szkolę on-line już od kilku miesięcy i widzę, że taka forma ma swoje słabsze strony, ale generalnie daje dobre efekty. Uczestnicy robią zobowiązania po szkoleniowe, sprawdzają swoją wiedzę, realizują zadania wdrożeniowe. To się sprawdza.

Co jednak z coachingiem? Do tej pory wydawało mi się, że ta forma wsparcia w rozwoju powinna być realizowana w kontakcie osobistym, bo w dużej mierze opiera się na relacji coacha z Klientem. To prawda i to się nie zmieni. W coachingu on-line nawiązanie relacji jest nieco trudniejsze i wymaga więcej czasu, trzeba go sobie zapewnić. Warto też pomyśleć o kilku elementach, które sprawią, że choaching w sieci będzie efektywniejszy:

 

Czas na wprowadzenie

 

Pierwsza sesja to czas na wzajemne badanie energii i podejścia do sposoby pracy. Po tej sesji Klient powinien zdecydować czy chce pracować z tym coachem, czy raczej poprosi o inną osobę. W dobrych firmach szkoleniowych taka pierwsza sesja jest bezpłatna.

 

W pracy on line, na sesji pierwszej, warto jest dać sobie możliwość na przedstawienie się obu stron, porozmawianie o tym jak będzie wyglądał proces, jakiego rodzaju wsparcia może oczekiwać Klient. Dobrze jest też porozmawiać o tym jak swoje role widzą strony procesu, czego się po sobie spodziewają i jakie mają oczekiwania. W normalnej sesji robimy sobie z tego notatki, w spotkaniu on-line otwieram białą tablicę i wpisuję ja lub Klient wszystko o czym rozmawiamy. Taką notatkę później warto sobie przesłać na wzajem.

 

Standardowo taka sesja trwa godzinę lub półtorej. W formule zdalnej zauważyłam, że zawsze potrzebuję minimum półtorej godziny. Klient wolniej przełamuje swój opór, potrzebuj dłuższego czasu na zadanie pytań, sam też przedstawia się nieco skromniej i dopiero pytania doprecyzowujące otwierają go. Rozmowa toczy się mniej swobodnie i widzę teraz po kilkumiesięcznej praktyce, że potrzebuję zadać więcej pytań aby poznać Klienta i jego oczekiwania.

 

Rozbiegówka

 

Widzę wyraźnie, że w sesjach on-line trudniej jest Klientowi skoncentrować się na tu i teraz. Często jest on po jakimś innym spotkaniu w sieci, albo właśnie dużo pracował na komputerze. To powoduje, że trudniej się Klientowi skupić na tym, że jest na sesji. Zwykle samo siadanie wspólnie w sali gdzie prowadzę coaching jest ważnym sygnałem, że zaczynamy sesję. W pracy zdalnej jest to trudniejsze. Praktykowałam kilka różnych sposobów, ale najlepiej sprawdza się zadanie jakiegoś pytania bardzo ogólnego
i o pozytywnym wydźwięku. To pozwala Klientowi oderwać myśli od spraw bieżących i skoncentrować się na sesji.

 

Narzędzia on-line

 

Zwykle w sesjach coachingowych wykorzystuje ciekawe narzędzia takie jak karty metaforyczne, arkusze pracy, klocki Lego.
W pracy w sieci niektóre te działania są niemożliwe. Jednak na szczęście rynek również zareagował błyskawicznie na potrzeby coachów i obecnie już jest sporo narzędzi on-line, które wspierają pracę na sesjach coachingowych.

 

Rewelacyjnym narzędziem okazuje się też biała tablica on-line. Korzystam z niej na każdej sesji, piszę na niej to co chcę uzmysłowić Klientowi, robię podsumowania, zapisuję ważne stwierdzenia i zwroty. Muszę przyznać, że będzie mi tego narzędzia brakowało na sesjach face to face ;) Widzę jak bardzo ułatwia to Klientowi podążanie za tokiem własnych myśli.

"To po prostu jest inne, ani gorsze ani lepsze - Inne"

 

Podsumowując, widzę, że coaching on line, jest nieco inny od tradycyjnego, ale nie traci na skuteczności i efektywnie wspiera Klientów. Mam już za sobą kilkumiesięczne procesy prowadzone tą metodą i dostaję bardzo pozytywny feedback od Klientów.
To dla mnie ważne.

 

Zatem czy coaching on line ma sens- jak najbardziej tak, ale pod pewnymi warunkami, trzeba wprowadzić do swojej coachingowej pracy kilka zmian i dostosować sposób realizowania sesji.

 

 

 

15 stycznia 2021

coaching on-line

Blog dla Managerów, Kierowników, Liderów